Čítajte viac: https://myzahorie.sme.sk/c/23193613/ministerstvo-dopravy-navrhuje-zvysenie-poplatkov-pre-nakladnych-dopravcov-odborari-su-proti.html?ref=sharebox
Odborári a dopravcovia opisujú návrh ministerstva dopravy na zvýšenie poplatkov za používanie železničnej cesty za katastrofu. Nákladným dopravcom a štátnemu podniku ZSSK CARGO to spôsobí stratu v miliónoch. Tiež prídu o konkurencieschopnosť.
Hrozí aj situácia, že zahraniční dopravcovia Slovensko budú úplne obchádzať. S kompetentnými rokovali už niekoľkokrát, avšak bezvýsledne. V pondelok 17. júla dôjde k ďalšiemu stretnutiu s ministerstvom dopravy.
Médiá z účasti vylúčili. Odborári žiadajú stiahnutie návrhu. Podľa odborníkov je to pre Slovensko krok späť.
Žiadajú stiahnutie návrhu
Patrik Benka, riaditeľ Asociácie železničných dopravcov (AROS) očakáva stiahnutie návrhu. Koncom júna zasielali ministerstvu list.
„Sme za okamžité stiahnutie. Jednoznačne s tým nesúhlasíme. Pol roka je už za nami. Aj keď sa to stiahne, môžeme sa rovno začať baviť o tom, ako to bude v roku 2025, pretože na rok 2024 už nevybavíme nič,“ zhrnul s tým, že ak stiahnutie nevyjde, oznámia ďalšie kroky.
Rátajú aj s odmietnutím rezortu, preto vytvorili plán B.
Ministerstvu referovali podmienky, ak by nedošlo k stiahnutiu spomínaného návrhu.
„Ak by to presadili napriek našej nevôli a nesúhlasu, mali by sme požiadavky, ako týchto sedem miliónov eur využiť. Taktiež by sme chceli počuť vysvetlenie. Ale aj vysvetlenie, ako chcú presunúť nákladnú dopravu z kamiónov na železnice,“ vysvetlil.
V článku sa dozviete:
- Čo žiadajú od ministerstva dopravy odborári,
- čo si myslia odborníci,
- aké plány majú odborári, ak rezort odmietne návrh stiahnuť.
František Zaparanik, predseda Odborového združenia železiarov (OZŽ) taktiež očakáva stiahnutie návrhu zo strany rezortu. Koncom júna rezortu navrhli stiahnutie tohto materiálu z pripomienkovania a požiadali ich o promptné rokovanie.
„Napísali sme im, že v takomto znení si žiadame tento materiál kompletne stiahnuť. Nie som odborník na stanovenie poplatkov. Poukázali sme na to, aby splnili podmienky stratégie,“ zhrnul.
Aby naplnili predsavzatia, museli by uskutočniť inú ponuku.
„Približne dve rokovania spätne sa na tripartite rokovalo, že by sa táto suma zvýšila. Bolo to zhruba rok dozadu. Toto je však presný opak, hľadajú drobné na odstránenie úzkych miest týkajúcich sa infraštruktúry,“ vysvetlil.
Jozef Chovanec, prezident Odborove asociácie výpravcov a dispečerov (OAVD) zhrnul, že žiadajú vysvetlenie pohnútok prečo takýto návrh vôbec vznikol.
„Nesúhlas tam je. Ďalší krok bude, že sa musíme dohodnúť, čo podnikneme,“ dodal s tým, že prvoradé sú najmä výhrady nákladných dopravcov.
Chovanec tvrdí, že chcú objem peňazí taký, aký bol zadefinovaný na tento rok.
Podľa Romana Gona, predsedu predstavenstva a riaditeľa ZSSK CARGO tým rezort železničnej nákladnej doprave to jednoznačne poškodí.
Dušan Kaša, prezident Federácie strojvodcov (FSSR) zhrnul, že zníženie financií o 30 percent môže znamenať stratu konkurencieschopnosti železničných nákladných dopravcov.
„V prvom rade budeme informovať verejnosť, či chceme, aby železnica na Slovensku fungovala. Treba do nej však dať financie a nie si povedať, že to, čo sme mali zaužívané ideme ešte znížiť. Tých sedem a pol milióna eur je pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) málo, ale pre železničných dopravcov je to veľa,“ dodal.
Ak im ministerstvo nevyjde v ústrety, sú odhodlaní zvolať okrúhli stôl za prítomnosti médií.
Odborníci taktiež nesúhlasia
Reagovala aj Darina Željazkovová zo združenia Na železnicu.
„Proti navýšeniu poplatkov za železničnú cestu je celý sektor, všetci kolegovia, s ktorými som o probléme hovorila. Navýšenie cien môže veľmi negatívne ovplyvniť aj konečný rozpočet ŽSR, a teda aj menej peňazí pre ŽSR, ktoré tieto poplatky vyberajú. Pokiaľ bude cena za železničnú dopravnú cestu vysoká, logicky ubudnú vlaky na Slovensku a zahraniční dopravcovia budú Slovensko obchádzať,“ vysvetlila.
„Celá Európa má jednotný postup podpory nákladnej železničnej dopravy v súvislosti s Green Deal. Slovensko sa týmto návrhom dopúšťa kroku naspäť a pokiaľ skutočne dôjde k zdraženiu, bude poplatok nepomerne vyšší než v okolitých štátoch,“ zhrnula železničná expertka Alice Houserová.
Ministerstvo dopravy prednedávnom informovalo, že sa nestotožňuje s tvrdením, o znížení prostriedkov na podporu dopravy na železnici.
„To, že sa prostriedky nepoužijú priamo na kompenzáciu znížených platieb od dopravcov neznamená, že nejde o podporu dopravy na železnici, práve naopak,“ vyjadril sa Martin Petro z odboru komunikácie ministerstva.
Dodal, že celé toto opatrenie je stále len návrhom, o ktorom ešte bude odborná diskusia, a týka sa až roku 2024.
„Bude na samotných dopravcoch, ako sa vysporiadajú s prípadným znížením podpory za dopravnú cestu. Na tento rok bola tzv. zľava z poplatkov za dopravnú cestu pevne stanovená a nebude sa na nej nič meniť,“ skonštatoval.
K nastávajúcemu stretnutiu so sociálnymi partnermi Petro zhrnul, že o spôsobe komunikácie jeho výsledkov bude určite včas informovať.
Tento text ste mohli čítať vďaka tomu, že platíte za obsah. Vážime si to.