You are currently viewing <strong><u>Pripomienky OZŽ k Návrhu RVS na roky 2025 až 2027</u></strong>

Pripomienky OZŽ k Návrhu RVS na roky 2025 až 2027

ODBOROVÉ  ZDRUŽENIE  ŽELEZNIČIAROV, Legionárska 27,  831 04  Bratislava 3

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       KOZ SR

                                                                                                                                              JUDr. Eva Kurucová

                                                                                                                                                   Bajkalská 16025/29A

                                                                                                                                             821 01  Bratislava

Pripomienky OZŽ k Návrhu RVS na roky 2025 až 2027

Návrh RVS na roky 2025 až 2027 neakceptuje požiadavky MD SR na financovanie ŽSR a ZSSK. ŽSR žiadalo cez MD SR od MF SR finančné prostriedky na rok 2025 vo výške 588 039 070 EUR (z uvedenej sumy je 49 465 456 EUR vyčlenených na odloženú údržbu a 22 500 000 EUR je určených ako kompenzácia pre nákladných dopravcov), pridelených je ale 481 220 000 EUR. Z toho je na mzdové prostriedky pridelených 236 382 000 EUR a 98 099 000 EUR do poistných fondov. Uvedená výška finančných prostriedkov na mzdy, neodzrkadľuje ani očakávanú skutočnosť tohto roku (249 802 000 EUR). Upozorňujeme, že ŽSR má rozpis plánovaných miest 13 946 a skutočnosť je 12 809 zamestnancov (údaj k 30.7.2024). Nedostatok chýbajúcich 1 137 zamestnancov sa pri takto nastavenom rozpočte nepodarí doplniť a už vôbec nie stabilizovať. Hrozí ďalší odchod zamestnancov pre nedostatok mzdových prostriedkov. Mzda na ŽSR je už teraz nekonkurenčne schopná a je najnižšia medzi železničnými podnikmi (ZSSK, CARGO a ŽSR). Čaká nás ďalšia vlna odchodu do predčasných dôchodkov. Bude sa obmedzovať komfort cestujúcej verejnosti z dôvodu rušenia zastávok, pomalej a nekvalitnej dopravnej cesty atď. … Viac krát sme upozorňovali, že železničnému sektoru chýba systémové financovanie. Vytvorenie „fondu infraštruktúry“ a spôsob jeho napĺňania by jasne nastavilo financovanie. Podpora pre nákladných dopravcov je nedostatočná. Čiastku 22 500 000 EUR pre nákladných dopravcov sme navrhovali zvýšiť  a upraviť podmienky tak, aby boli  flexibilnejšie. Podporu „Jednotlivých vozňových zásielok“ riešime už 10-ročie, obdobne modrú naftu atď., Máme obavy, že cestou ktorou ideme posledné desaťročie, nedokážeme splniť naše záväzky voči EÚ do roku 2030 a 2050 o našej bezpečnej, kvalitnej, plynulej a zelenej vlakovej doprave.

Obdobná  situácia  je  v ZSSK,  kde  výška  prostriedkov  sa  znížila  zo 471 619 136 EUR  na 430 019 000 EUR. Tak isto mzdové prostriedky vyčlenené na rok 2025 vo výške 129 591 000 EUR neodzrkadľujú ani očakávanú skutočnosť roku 2024 (137 619 000 EUR). Na rozdiel od ŽSR, sa ale tento rok podpisom PKZ ZSSK do roku 2028 a nárastom mzdy začalo dariť stabilizovať zamestnancov, ale dokedy.

Návrh RVS na roky 2025 až 2027 žiadame upraviť v súlade s požiadavkami ŽSR a ZSSK.

V Bratislave, dňa 11.10.2024

                                                                                   Mgr. František Zaparanik, v. r.

                                                                                                 predseda OZŽ