Ako podpredseda Odborového združenia železničiarov ZSSK CARGO, váš hlavný kolektívny vyjednávač a zároveň ako člen Dozornej rady zastupujúci zamestnancov, považujem za svoju povinnosť otvorene a priamo vás informovať o mimoriadne vážnej situácii, v ktorej sa naša spoločnosť momentálne nachádza. Z titulu mojich funkcií mám detailný prehľad o stave firmy a informácie, ktoré vyplývajú z aktuálnej komunikácie predstavenstva smerom k Ministerstvu dopravy SR, sú alarmujúce.
Vedenie spoločnosti oficiálne potvrdilo, že kumulovaná strata ZSSK CARGO dlhodobo prekračuje hranicu 1/3 základného imania. Tento stav je natoľko kritický, že predstavenstvo muselo v zmysle zákona vyzvať akcionára – štát – na zvolanie mimoriadneho valného zhromaždenia a prijatie okamžitých rozhodnutí na zvrátenie tohto stavu.
Musíme si naliať čistého vína – firma bojuje o prežitie a možnej platobnej neschopnosti.
Prečo sme sa ocitli v tejto situácii? Je dôležité zdôrazniť, že tieto finančné problémy nie sú izolované len v našej firme. Sme svedkami celoeurópskeho úpadku železničnej nákladnej dopravy. Naša situácia je však špecifická tým, že sme ako dopravca prioritne a existenčne naviazaní na prepravy pre hutnícky priemysel, konkrétne ocele a surovín pre U. S. Steel Košice. Náš kľúčový zákazník má v súčasnosti výrazne menšiu produkciu, čo sa priamo prelieva do našich výkonov. Výpadok v objemoch prepravy pre oceliarne je taký zásadný, že spôsobil nereálnosť pôvodných plánov na rok 2026 a prehĺbil finančnú stratu.
Manažment v reakcii na tento stav pripravil tvrdý ozdravný plán. S poľutovaním a znepokojením musím konštatovať, že medzi navrhovanými opatreniami figuruje na prvom mieste znižovanie počtu zamestnancov. Ďalej sa hovorí o odpredaji majetku a drastickom okresaní investícií.
Čo to znamená pre nás a naše peňaženky?
Vzhľadom na tieto fakty musím byť k vám úprimný. Spoločnosť, ktorá čelí globálnemu poklesu dopytu, balansuje na hrane bankrotu a plánuje prepúšťanie, má zviazané ruky. Kolektívne vyjednávanie o mzdovom náraste na rok 2026 bude za týchto okolností mimoriadne problematické, ba až kritické.
Manažment bude argumentovať potrebou udržať likviditu a samotnú existenciu firmy. Čakajú nás preto veľmi ťažké rokovania, v ktorých budeme musieť bojovať nielen o platy, ale predovšetkým o udržanie pracovných miest a stabilitu v podniku v čase tejto recesie.
Peter Pikna Podpredseda Odborového združenia železničiarov za ZSSK CARGO, Hlavný kolektívny vyjednávač, Člen Dozornej rady ZSSK CARGO za zamestnancov
