Vystúpenie predsedu OZŽ na VIII. zjazde OZŽ
Čas plynie veľmi rýchlo. Dnes tu rokujeme opäť po štyroch rokoch na našom zjazde. Zhodnotíme uplynulé obdobie a prijmeme rozhodnutia na ďalšie obdobie. Je to čas pracovný, ale aj slávnostný.
Hneď v úvode chcem povedať, že si veľmi vážim túto moju druhú "odborársku rodinu". Som rád, že som v spoločnosti ľudí, ktorí si zvolili tú najťažšiu prácu. Hájiť oprávnené záujmy svojich, našich členov - odborárov. Nie preto, že nám to zákon, alebo niekto prikazuje, ale preto, že je to potrebné. A my to vieme.
Uvedomujeme si potrebu odborov, ako nezastupiteľnú silu v spoločnosti. Ako jediný môžeme kolektívne vyjednávať. Dojednávame lepšie pracovné, mzdové, sociálne, ale aj životné podmienky našich členov a zamestnancov. Preto buďme hrdí na to, že sme členovia najväčšieho, mienkotvorného, určujúceho a rozhodujúceho združenia - Odborového združenia železničiarov.
Aké teda boli tie štyri roky:
Odborové združenie železničiarov je ako jediné členom Konfederácie odborových zväzov Slovenskej republiky. Sme piaty najväčší odborový zväz z 26 členov konfederácie.
Máme zastúpenie v Predstavenstve konfederácie. V rámci "veľkej" tripartity pôsobíme v Hospodárskej a sociálnej rade Slovenskej republiky. Naši členovia zastupujú Odborové združenie železničiarov vo výboroch pre otázky zamestnanosti na príslušných Úradoch práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Takisto aj v regionálnych radách Konfederácie odborových zväzov Slovenskej republiky, ktoré sú zriadené na úrovni jednotlivých vyšších územných celkov.
Neoddeliteľnou súčasťou členstva v konfederácii je aj bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci. V uplynulom volebnom období sme rozšírili naše rady inšpektorov pre BOZP, ktorí sú spolufinancovaní cez konfederáciu.
Máme mnoho celospoločenských tém, ktoré v rámci konfederácie chceme riešiť a riešime ako napríklad: dôchodkový systém v Slovenskej republike, preddôchodok, zdravotné poistenie počas štrajku, minimálna mzda, sociálny fond, kolektívne vyjednávanie, vyššie kolektívne zmluvy, Zákonník práce a mnoho ďalších. Kampaň, ktorou konfederácia a jednotlivé odborové zväzy chcú v krátkej dobe osloviť nečlenov, takzvaných "čiernych pasažierov", bude zameraná na zvýšenie členskej základne. Bude sa niesť v jednoduchých heslách, ako napríklad:
" Odbory vždy na vašej strane,
" Odbory sú vaša poistka,
" S odbormi ste silnejší,
" S odbormi dosiahneš viac.
Pracujúci ľudia si musia uvedomiť svoju hodnotu, dôležitosť a že sú súčasťou Európskej "sociálnej" únie. A preto treba hlasno žiadať "európska Práca = európska Pláca".
Na medzinárodnej úrovni rozvíjame spoluprácu s medzinárodnými odborovými organizáciami, najmä v rámci Európskej federácie pracovníkov dopravy (ETF) v Železničnej sekcii. Svoju činnosť v ETF sa snažíme koordinovať s našimi kolegami, železničiarmi v rámci Vyšehradskej štvorky (V4). V súlade s podpísanou dohodou sme sa spolupodieľali na spoločnom presadzovaní záujmov železničiarov krajín V4 a ETF v rámci európskeho sociálneho dialógu a pri pripomienkovaní 4. železničného balíčka. Tento balíček jasne hovorí, ako sa má podporovať hospodárska súťaž, inovácia, realizácia štrukturálnych a technických noriem v jednotlivých členských krajinách únie tak, aby sa vytvoril jednotný európsky železničný priestor.
V rámci sociálneho dialógu na úrovni Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky je Odborové združenie železničiarov členom Asociácie odborových zväzov dopravy, pôšt a telekomunikácií, kde vykonávam funkciu prezidenta asociácie. Každoročne sa v decembri stretávame na "Generálnej porade ministra" spolu s Úniou dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky. Hodnotí sa uplynulý rok a nastoľujú sa nové témy a úlohy na ďalší rok.
V rámci "malej tripartity" rokujeme so zástupcami železničných spoločností a ministerstva o smerovaní železničného sektora v Slovenskej republike.
Železničný sektor je nedostatočne financovaný. Našou snahou je, aby sa na železničný sektor nazeralo, ako na "verejný záujem". Finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu nestačia ani na údržbu a nie to ešte na modernizáciu. Štát musí povedať, akú chce železnicu. My chceme modernú a bezpečnú železničnú dopravu! Kladieme veľkú pozornosť na bezpečnosť. Treba dobudovať "rádiové" spojenia, rušňovodič - dispečer - verejná sprava, na všetkých železničných tratiach. Mohli sme zabrániť mnohým zbytočným obetiam. Takisto podporujeme snahu našich kolegov zapracovať do prevádzkového informačného systému (PIS) železníc, sledovanie dĺžky pracovnej zmeny, ako aj odpočinok rušňovodiča. Je smutné konštatovanie, že modernizácia sa deje v železničnej doprave vo veľkej miere len cez eurofondy. Tie, ale raz skončia. Upozorňujeme kompetentných vo vedení rezortu, že takýto spôsob financovania je neudržateľný.
Finančné prostriedky cez zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme spolu so zmluvou o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry je potrebné navýšiť a nie zmrazovať. V poslednej dobe sa vláda a jednotlivé ministerstvá zaoberajú materiálom "hodnota za peniaze". Ministerstvo financií spolu s ministerstvom dopravy a výstavby vypracovalo materiál "Revízia výdavkov na dopravu", kde zanalyzuje do januára 2018 dopady prípadnej eliminácie 234 km tratí s nízkym využitím bez osobnej dopravy a ďalších 91 km tratí s minimálnou osobnou dopravou.
Nesúhlasíme s takýmto postupom, ktorý je aj v príkrom rozpore s predsavzatiami Európskej únie, ktoré hovoria "Tam, kde je železnica vybudovaná, je železnica nosný dopravný systém a ostatné druhy dopravy ho majú dopĺňať".
Takisto razantne odmietame, aby v rokoch 2017 až 2019 na Železniciach Slovenskej republiky bola "mzdová obálka zmrazená"!
Nebudeme platiť svojimi mzdami a pracovnými miestami za nedostatky, ktoré sú spôsobené nedostatočným financovaním železničnej infraštruktúry a nejestvujúcou dopravnou politikou štátu vo verejnej osobnej doprave. Železničná infraštruktúra má vysoké fixné náklady a preto je efektívne zvyšovať objem prepravy osôb a nákladu po železnici.
Viac kamiónovej dopravy z ciest na železnicu. Tak znie ďalšie predsavzatie Európskej únie, ktoré si Slovenská republika osvojila. Je pravda, že aj železničná nákladná doprava je zvýhodňovaná formou zliav pre nákladných dopravcov ročne vo výške 22 500 000,-EUR. Je to, ale nedostatočné, a preto podporujeme návrh Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. riešiť "Jednotné vozové zásielky" systémovo a cielene, ako je to v okolitých krajinách.
Liberalizácia osobnej dopravy na Slovensku nemá jasné pravidlá. Preto naše úsilie smerujeme tak, aby sa najskôr prijali pravidlá, "akým spôsobom, kto, za akých podmienok a ktoré trate sa budú ponúkať tretím dopravcom." Momentálne sú ponúkané len ucelené, najziskovejšie alebo najfrekventovanejšie úseky. To je liberalizácia osobnej železničnej dopravy na slovenský spôsob.
Navrhujeme, aby sa nevyberali len "čerešničky na torte", ale v ponuke bol "komplexný balíček tratí".
Kolektívne vyjednávanie a kolektívne zmluvy na rok 2017 v železničnom sektore boli poznačené volebným rokom 2016. V uvedenom roku sme mali troch ministrov dopravy. Prvá kolektívna zmluva bola uzatvorená na Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. ešte na sklonku roka 2016. Nasledovala Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. od 1.2.2017. Najproblematickejšie kolektívne vyjednávanie prebehlo na Železniciach Slovenskej republiky, kde sa kolektívna zmluva uzavrela až rokovaním pred sprostredkovateľom od 1.3.2017.
Vo veľkej miere to bolo spôsobené personálnymi zmenami. Ako príklad uvediem ŽSR, kde sa nám vystriedali v jednom kalendárnom roku až štyria generálni riaditelia. Samozrejme kolektívne vyjednávanie za účasti odborného aparátu OZŽ a podpredsedu prebiehalo aj v odčlenených a privatizovaných organizáciách, ako sú ŽOS, a. s. Zvolen, Tatra Mont rezort (bývalé Tatranské lanové dráhy). Počas uplynulého volebného obdobia došlo k rastu reálnych miezd v železničnom sektore. Samozrejme prejavil sa tam aj vplyv nízkej, až zápornej inflácie. Zamestnanosť sa vyvíjala dobre. Skôr sa dá povedať, že vzniká nedostatok zamestnancov, hlavne v prevádzkových profesiách. Podrobnejšie o kolektívnom vyjednávaní za uplynulé volebné obdobie máte popísané vo faktografickom materiáli.
Ministerstvo upozorňujeme, že zamestnávatelia v najbližších 10 rokov budú potrebovať podporu a zohľadnenie nákladov na duálne vzdelávanie a študijné programy. V tomto období budú odchádzať silné ročníky do dôchodku. Na trhu práce bude veľký problém za nich nájsť náhradu. U zamestnávateľov pôsobíme aj v dozorných a správnych orgánoch, kde sa snažíme uplatniť naše skúsenosti z praxe.
O dobrej spolupráci svedčí aj to, že so zamestnávateľmi máme uzatvorené zmluvy o uvoľnení zástupcov zamestnancov pre prácu v Odborovom združení železničiarov. Takisto športovú oblasť sa nám darí držať na vysokej úrovni. Odborové združenie železničiarov na základe dohôd so zamestnávateľmi zastupuje a spolufinancuje medzinárodné športové súťaže v rámci (USIC-u) Medzinárodného športového zväzu železničiarov. V tejto medzinárodnej organizácii, ktorá združuje 24 krajín zastupujeme celý slovenský železničný sektor.
Zlepšili sme spoluprácu s "Odborovými centrálami", ktoré pôsobia v železničnom sektore. To konštatovali oni sami na nedávnom spoločnom a podotýkam prvom takomto rokovaní. "Spolu dokážeme viac." Jasne sme pomenovali naše spoločné priority:
" Spoločný postup pri kolektívnom vyjednávaní,
" Ráznejší rast platov,
" Zvážiť možnosť dojednávať kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa v rámci železničného sektora,
" Spoločne presadzovať, aby železničný sektor na Slovensku bol vnímavý ako verejný záujem.
Záverom sme vyzvali všetkých zamestnancov bez odborovej príslušnosti, aby rozšírili rady spoločne organizovaných zamestnancov, pretože len odborová organizácia má právo kolektívne vyjednávať.
Je toho ešte veľa, čo by som Vám chcel v tomto úvodnom príhovore povedať, ale to skôr patrí do pracovnej časti nášho zjazdu.
Záverom chcem poďakovať:
" zamestnávateľom za korektnú spoluprácu v rámci sociálneho dialógu,
" Konfederácii odborových zväzov Slovenskej republiky za podporu a súčinnosť pri presadzovaní potrieb železničiarov,
" zahraničným hosťom za dobrú koordináciu spoločných postupových krokov v rámci ETF a V4,
" a samozrejme Vám všetkým, delegátky a delegáti za podporu a prostredníctvom Vás aj celej členskej základni Odborového združenia železničiarov.